Arbetsbelastning – håll den på en sund nivå

Hälsofrämjande arbetsplatser

Stresshantering

Att hålla arbetsbelastningen på en sund nivå är avgörande för både din fysiska och psykiska hälsa, men vad innebär egentligen arbetsbelastning? Vad finns det för tecken på att arbetsbelastningen är för hög och hur kan man arbeta förebyggande för att undvika ohälsosam arbetsbelastning och negativa konsekvenser? I denna artikel reder ut begreppen och delar med oss av tips för hur du kan få en arbetsplats i balans!

Vad ingår i begreppet arbetsbelastning?

Det är bra med tydliga krav eller ett ramverk som definierar vad du ska göra på jobbet, när kraven blir för höga eller otydliga kan arbetsbelastningen bli tung. Vi har olika trösklar för arbetsbelastning och det framstår och upplevs ofta olika, från person till person. En rimlig arbetsbelastning innebär att det finns balans mellan krav och resurser. Krav kan vara mängden uppgifter, deadlines och förväntningar från andra eller dig själv. Resurser kan innebära tid men även stöd från kollegor och chefer, utbildning eller kompetens är relevant. För att känna balans på jobbet behöver vi tydliga arbetsuppgifter och rimliga kvar, rätt resurser tillgängliga och tid för återhämtning.

Tecken på för hög arbetsbelastning

Alla har någon gång upplevt att det är mycket på jobbet och att man känner sig stressad. Stress behöver dock inte vara farligt, om det finns tid för återhämtning, men det är viktigt att vara uppmärksam. När arbetsbelastningen blir för hög leder det nämligen ofta till negativa konsekvenser, för den enskilda medarbetaren men i förlängningen också kollegorna. Då är det lätt att hamna i en negativ spiral som snabbt snurrar nedåt.

 

Se upp för dessa 8 varningssignaler

  • Försämrad kvalitet på arbetet eller sena leveranser
  • Konflikter, samarbetssvårigheter och kränkningar
  • Sjukfrånvaro och sjuknärvaro
  • Olyckstillbud och hög personalomsättning
  • Övertidsarbete, sjuknärvaro, hoppar över lunch och rast
  • Värk, sömnbesvär och magont
  • Bristande motivation, nedstämdhet och irritation
  • Försämrad koncentrationsförmåg, glömska, svårigheter med att komma i gång, ta initiativ och fatta beslut

Källa: Institutet för Stressmedicin

Arbeta förebyggande

För att undvika ohälsosam arbetsbelastning är det viktigt att både vara uppmärksam på varningssignaler och att arbeta förebyggande. Är krav och resurser i obalans upplevs arbetsbelastningen som hög och om den biter sig fast under en längre tid kommer riskerna kring hälsoeffekter, ökad sjukfrånvaro och högre personalomsättning.

 

Tre viktiga delar i det förebyggande arbetet är att:

– Skapa en kultur med goda förutsättningar, där det finns ett bra samarbete och goda relationer mellan kollegor, avdelningar och chefer. Det är viktigt att kunna lösa konflikter och odla en företagskultur där det är enkelt att räcka upp handen och föreslå en förändring. Ibland kan det vara svårt att gå direkt till chefen, medan en opartisk person ofta är lättare att ta initial kontakt med. Ett tips är därför att ha en person på arbetsplatsen som man kan vända sig till, som ett arbetsplatsombud eller en hälsoinspiratör.

– Prioritera planering, det är A och O! Har man struktur och prioritering bland det som ligger framåt är man nämligen redan en bra bit på vägen. Då kan man förutse eventuella problem, avsätta tid och kunna optimera de resurserna som finns att tillgå.

– Prioritera återhämtning på arbetsplatsen! Återhämtning är en bra förebyggande insats men kan även under stressiga perioder hjälpa till att återställa balansen och skapa goda rutiner.

 

8 tips för fortsatt diskussion

Vill du som chef eller teamledare involvera medarbetarna i arbetet? Ni kanske ska ha en workshop om hur arbetsbelastningen upplevs på er arbetsplats? Här följer tips på frågeställningar att använda som diskussionsunderlag:

  • Kartlägg arbetsbelastningen! Utgå från de närmaste kollegorna eller teamet.
  • Vilka ansvarsområden finns det?
  • Är arbetsbelastningen jämt fördelad?
  • Finns det något vi kan göra för att förebygga risker med hög arbetsbelastning?
  • Vilka åtgärder kan vi sätta in när arbetsbelastningen är för hög?
  • Vilka resurser behövs för att kunna hantera vår nuvarande arbetsbelastning på ett hållbart sätt?
  • Hur kan vi förbättra kommunikationsvägarna för att snabbt identifiera och hantera hög arbetsbelastning?
  • Hur kan vi integrera regelbundna pauser och återhämtningsmöjligheter i vår arbetsdag?