Wilson Creative
Så här skapar den digitala byrån Wilson Creative en välmående och effektiv organisation med hjälp av mental träning och återhämtning
Stress och brist på återhämtning har länge varit ett problem i reklam- och kommunikationsbranschen. Den psykosociala arbetsmiljön, den höga arbetsbelastningen och ständigt ökade krav på såväl kreativitet som effektivitet gör att risken för psykisk ohälsa ligger och lurar runt hörnet mest hela tiden. På många arbetsplatser har 50-60-timmarsveckor varit mer standard än undantag men på senare tid kan man se tydliga tecken på att saker sakta går åt rätt håll. Inte minst sedan problemet i byråvärlden har lyfts under hashtags som #baramänniska och olika artikelserier i branschmedia.
Så vad görs egentligen, och hur kan man komma igång?
Det går nämligen inte längre att släta över problemen med hjälp av häftiga kontor, spektakulära afterworks och inspirationsresor. Idag ställer medarbetare allt högre krav på en hållbar arbetsmiljö och balans mellan arbete och fritid.
– Vi har jobbat länge med den fysiska aspekten av friskvård på vår byrå, men den mentala delen var en ögonöppnare. Jag fick diagnosen utmattningssyndrom för några år sedan och tog hjälp av en mental tränare för att hitta en bättre balans i livet. Det var första gången jag kom i kontakt med Lars-Eric Uneståhls filosofi och material, säger Hasse Hofvergård som är VD på Wilson Creative.
Det var i samband med den egna rehabiliteringen som intresset för mental träning föddes. Det blev tydligt att friskvård inte bara handlar om fysisk träning utan minst lika mycket om den mentala aspekten med regelbunden återhämtning.
– Processen gjorde mig ödmjuk inför hur viktig återhämtning är och blev en ögonöppnare för hur avgörande det är att sänka grundspänningen, andas på rätt sätt och inte vara anträffbar dygnets alla timmar. Saker som man inte riktigt reflekterat över, men som gjorde stor skillnad. Det utvecklade mitt ledarskap till att bli mer hållbart och jag bestämde mig för att ge medarbetarna på byrån verktyg för att inte hamna i samma situation som jag gjorde.
Både av ren medmänsklighet och av affärsmässiga skäl. En lång sjukskrivning är kostsam för företaget och kan man jobba proaktivt för att undvika detta så är det win-win för alla inblandade.