1485

7 tips för mer motståndskraftiga medarbetare på hemmakontoret

1485

Muskel- och skelettproblem är en stor orsak till sjukfrånvaro. Med ett hemmakontor och mindre aktivitetsmöjligheter är det viktigt att vidta åtgärder där det är möjligt. Daglig fysisk aktivitet är förebyggande och bidrar till bättre hälsa.

Det är lika viktigt att ta hand om sin mentala hälsa. Det finns bara en sak du kan kontrollera i livet, och det är dig själv. Utmaningar kommer att uppstå både privat och på jobbet. Genom att vara motståndskraftig kan du bättre hantera tuffa situationer. Motståndskraft är en mental förmåga vi kan träna, i nivå med fysisk kondition. Du kan anpassa vissa faktorer för att få en bättre balans i vardagen. 

Här är några tips för att bli mer motståndskraftig:

1. Prioritera sömn

Tillräckligt med sömn är viktigt för att kroppen ska kunna återhämta sig, och det pågår ett antal viktiga återhämtningsprocesser under natten.

2. Rör på dig

Undvik långvarigt stillasittande.

  • Stå eller gå medan du pratar i telefon. Se till att du både kan stå och sitta vid datorn så att du kan variera din arbetsposition. Använd ett gåband så att du kan gå medan du arbetar framför datorn. 
  • Ge dig själv en aktivitetspausGör några knäböj, gå trappor eller gå runt huset några gånger under arbetsdagen. 

3. Var medveten om ditt fokus

Du kan träna din koncentrationsförmåga och vara närvarande genom mindfulness-träning.

4. Ge hjärnan goda arbetsförhållanden

Kombinationen av sömn/vila, aktivitet, kost och den inre dialogen påverkar hur du mår och din förmåga att arbeta. Logga ut från sociala medier medan du arbetar med ett projekt, ta pauser för att rensa huvudet och ha lite social kontakt varje dag. Det kan vara att ringa eller videosamtala med en vän eller familjemedlem.

5. Vila

Ta en paus från alla intryck och vila en kvart på soffan, kanske med ett mentalt träningsspår i hörlurarna? På det sättet ger du hjärnan en möjlighet att fylla på energidepåerna. Efteråt löser du lättare problem du klurat på och det finns mer ork för att ta tag i nästa arbetsuppgift. 

6Var utomhus

Sätt av tid varje dag för att göra en utomhusaktivitet. Då får du rörelse, frisk luft och vitaminer D om solen kikar ut. Klä dig efter villkoren och ring gärna en vän, lyssna på en podcast eller sätt igång en mindfulness-ljudfil för att varva ner. 

7Prioritera bra kost

Drick mycket vatten och planera hälsosamma måltider regelbundet. Vätskeintag är viktigt för alla kroppens processer, och påfyllning av näringsrik mat utan alltför många timmar däremellan bidrar till jämnt blodsocker och energi till hjärnan och musklerna.