20 år i återhämtningens tjänst

20 år

Ledarskap

I år firar Promas 20 år med pompa och ståt. Vi har pratat med Ronnie Persson, vår VD, som även han firar två decennier i återhämtningens tjänst. Han tar oss med tillbaka i tiden och berättar om vägen hit, samt om ambitionerna för framtiden.

Promas fyller 20 år i år. Hur märks det?

– Vi har firat ordentligt med en jubileumsresa till Italien för alla medarbetare och Promas forskarråd. Det har varit konferens, spännande föreläsningar och teambuilding. Vid sidan av detta bjöds det på trevligheter i form av en båttur på Gardasjön, cykelturer till närliggande vingårdar och en matlagningskväll med lokala kockar. Våra medarbetare har gjort ett fantastiskt arbete och det känns otroligt bra att få ge tillbaka och visa uppskattning på det här viset.

Kortfattat: Vem är Ronnie?

Jag är gift sedan 32 år, har två barn och ett litet barnbarn som skänker stor glädje och guldkant i tillvaron. Vi bor i Stockholm men jag är ursprungligen från Södertälje. Jag tycker om att röra på mig och lirar padel och lite golf när tillfälle ges. Dessutom tillbringar jag och familjen mycket tid i vår sommarstuga där vi gillar att koppla av och samla kraft.

Innan Ronnie började på Promas var han i fotobranschen och jobbade med sin far i den familjeägda fotobutiken. 2003 bytte han bana och har varit sitt nya kall trogen sedan dess. På den tiden erbjöd Promas mer traditionella massagefåtöljer men när Lars-Eric Uneståhl kom in i bilden några år senare, adderades även den mentala aspekten av återhämtning. Detta blev grunden till det vi idag kallar för Promasmetoden.

Du har varit med sedan starten. Vad är det som driver dig idag, 20 år senare?

Det som gör att jag fortfarande brinner för mitt arbete är känslan av att vi tillför viktig samhällsnytta, både för enskilda individer och företag. Det känns helt enkelt meningsfullt och stimulerande att vara en del av en lösning på en stor utmaning i samhället. Sedan är strävan efter ständig utveckling en viktig drivkraft för mig och på Promas vill vi leda den utvecklingen i branschen.

Hur har synen på återhämtning ändrats genom åren?

– Om man tittar i backspegeln så har det varit vanligt att sätta in åtgärder alldeles för sent. Man har ofta väntat tills någon blir sjukskriven innan man agerar. Numera upplever jag att fler och fler har förstått vikten av att jobba förebyggande på ett helt annat sätt. Marknaden har blivit mer lyhörd för vikten av att bibehålla välmåendet och agera proaktivt för att på så vis skapa ett sundare arbetsklimat och mer effektiva organisationer.

Beskriv framtidens arbetsplats som du ser den.

– I min värld är återhämtning och mental träning en helt naturlig del på en arbetsplats. Att det finns en metod för återhämtning kommer bli lika naturligt som att det finns en kaffemaskin. För att attrahera de bästa medarbetarna måste företagen sätta människan i centrum och erbjuda en medveten plan för deras välbefinnande.

Hur ser din egen återhämtning ut?

– Jag lever som jag lär och använder mig av Promasmetoden flera gånger i veckan. Dessutom blir det promenader och en hel del avkopplande fix i sommarstugan.

Liksom de flesta företag har Promas haft både med- och motgångar på vägen. När ett globalt läkemedelsföretag gick all-in och gjorde en storsatsning på Promasmetoden fick man ett ordentligt erkännande och en bekräftelse på att man gjorde något riktigt bra för slutkunden. I samband med pandemin var det dock inte lika muntert initialt.

Hur tacklade Promas pandemin?

– Det var väldigt utmanande i början. Bara en sådan sak att våra hälsoutvecklare inte kunde besöka kunderna gjorde att vi fick tänka om. Vi blev tvungna att se över såväl organisation som arbetssätt och gick från att vara väldigt analoga till att bli digitala, mer eller mindre över en natt. Idag är vi organiserade på ett helt nytt sätt, drar nytta av tekniska möjligheter och har en mer genomtänkt marknadsföringsstrategi. Medarbetarna har ställt upp på de nya förutsättningarna till 100% och idag är vi stabilare än någonsin. Personalens lojalitet under den här tiden av förändring är en av anledningarna till varför vi kan ta med hela företaget till Italien.

Vad kan vi förvänta oss av Promas de kommande 20 åren?

Vid sidan av den svenska marknaden kommer vi även etablera oss i övriga Norden och delar av Europa, ja hela världen för den delen. Promasmetoden ska vara en naturlig del på alla arbetsplatser, oavsett land.

Kort om Ronnie Persson

Ålder: 56

År på Promas: 20

Familj: fru, två barn, ett barnbarn

Fritidsintresse: familj, träning, sommarstugan

Hemlig superkraft: bra på att lyssna