Fixar du återhämtningen klarar du av höga nivåer av stress!

Lite stress ska väl en människa tåla? Ja, det är sant, men det är när stressperioden blir för lång och återhämtningen på fritid och nätter inte blir tillräckligt bra som det går åt skogen.

arne-lowden-forskare_sloaDigFriskare

Arne Lowden, Stressforskare

– Bara man fixar återhämtningen klarar man höga nivåer av stress. Regelbunden återhämtning är viktig, och allra viktigast är sömnen, säger Arne Lowden, forskare på Stressforskningsinstitutet på Stockholms universitet.

– All återhämtning är viktig. Vi behöver koppla bort jobbet under korta perioder under arbetsdagen för att sänka stressnivån, och vi behöver helger och semestrar.

Slöa dig friskare, publicerad 23 februari 2016 i Tidningen Arbetsliv,
Sveriges största arbetsmiljötidning.

Hur har det blivit så här? Varför är vi dåliga på att vila helt plötsligt?

Arne Lowden pekar på det nya arbetslivet som en orsak, och de tekniska landvinningar som gjort mångas arbete mer flexibelt. – Vi tar lättare, och oftare, med oss jobbet hem numera, det är enkelt att kolla mejlen och fortsätta med jobbet på kvällen. Det där gör det helt klart svårare för oss att slappna av tillräckligt för att få en bra sömn.
Återhämtning handlar om nedvarvning och att stänga av den energimobilisering som kännetecknar stress.

– Vi tar lättare, och oftare, med oss jobbet hem numera, det är enkelt att kolla mejlen och fortsätta med jobbet på kvällen. Det där gör det helt klart svårare för oss att slappna av tillräckligt för att få en bra sömn.

Och sömnen är alltså den allra viktigaste vägen till återhämtning vi har. En god natts sömn ger oss normalt den återhämtning som krävs efter en tuff arbetsdag.

– Vi har i dag ett tudelat arbetsliv, säger Arne Lowden. Ohälsan bland kvinnor är högre, mycket beroende på att flera kvinnodominerande yrken, som inom vården, är en grogrund till ohälsa. Vi vet att det är lätt att känna otillräcklighet i yrken som bygger på kontakt med andra människor, som inom vård och skola. Barnmorskor, sjuksköterskor. Lärare.

– Män är nog traditionellt bättre på att koppla ifrån, att tillåta sig att koppla av, skulle man kunna säga. ”Det är en viktig match på tv”, typ. Det är fortfarande kvinnorna som oftast är de som fixar matsäcken till barnen.

Undersökningar visar att kvinnors stresshormoner stiger när de kommer hem, medan männens sjunker.

Stress aktiverar stresshormoner i kroppen, adrenalin, noradrenalin och kortisol. Detta är normalt och hormonerna utsöndras för att påverka olika viktiga funktioner i kroppen. Funktioner som gör att vi kan vara alerta, att vi kan agera, prestera och reagera. Men om stresshormonerna är förhöjda en längre tid utan att gå ner vid vila ger det negativa stressymptom.

De vanligaste symptomen på för mycket stress är huvudvärk, magproblem, sömnproblem, glömska och irritation. Förhöjt blodtryck kan också vara ett symptom på stress. Höga halter av kortisol försvagar immunförsvaret, som innebär att du lättare drabbas av virus och bakterieangrepp. Om man inte får tillräcklig återhämtning kan man drabbas av ihållande trötthet, vilket kan leda till utmattning.

Återhämtning handlar om nedvarvning och att stänga av den energimobilisering som kännetecknar stress.

– All återhämtning är viktig. Vi behöver koppla bort jobbet under korta perioder under arbetsdagen för att sänka stressnivån, och vi behöver helger och semestrar. Allt spelar in. Och motion. Det har visat sig att motion är förvånansvärt bra för återhämtningen, det bräcker det mesta. Men det är ändå sömnen som är viktigast.

Det är lättare sagt än gjort, stressens allra första symptom är för många just svårigheter att sova.

Arne Lowden pekar på några saker som är viktiga för att vi ska få en bättre sömn. Att undvika att ta med jobbet hem är ju en, som sagt. Men en annan sak, som många kanske inte tänker på, är datorerna, läsplattorna och de smarta telefoner som många sitter klistrade vid under stor del av kvällen. Till och med i sängen.

– De här apparaterna sänder ut ett blått ljus som hämmar vår melatoninnivå, och det gör att vi får svårt att sova. Tv är faktiskt mycket bättre, den står på längre avstånd. Eller en bok förstås. Eller kanske en gammaldags skogs-tv – en brasa.

Börja idag! Ta hand om dig själv och ta den viktiga 15-minuters pausen på jobbet!

Promas återhämtningsfåtölj är en enkel och konkret metod för återhämtning under arbetstid. Du tar en paus, laddar dig själv med ny energi och orkar mer hela dagen. Hjärnan får den viktiga vilan, din sk. “powernap” och du sänker grundspänningen i kroppen. Denna återhämtningsmetod är långsiktig och du kommer att upptäcka att du successivt blir mer avslappnad i huvud och kropp.

Är du intresserad av att prova vår återhämtningsfåtölj kostnadsfritt på din arbetsplats under 1 vecka?
Anmäl dig nedan så kontaktar vi dig!

V7_White14971_trans

I kombination med avslappnande och skonsam massage har du möjlighet att även lyssna till olika mentala träningsprogram, framtagna i samarbete med Lars-Eric Uneståhl, en av världens ledande forskare inom mental träning.

Testa Promas återhämtningsfåtölj kostnadsfritt

By |2017-06-22T07:44:00+00:00torsdag, februari 25, 2016|