26 timmarsdygnet!

Tillhör du dem som hoppar över lunchen för att jobba lite mer, som alltid försöker göra lite mer än förväntat eller som tror att ständig övertid och ett fungerande familjeliv är förenligt? Då ska du läsa ”26 timmarsdygnet”, en klok bok om vår vansinniga vardag.

Bokomslag 26 timmarsdygnetJan Tern arbetar med att utveckla och koordinera friskvården på AB Volvo. Han är dessutom både författare och föreläsare med inriktning på hälsa och välmående. I en rad böcker hjälper han oss att se vinsterna med att förlora, uppnå våra personliga mål och utöva funktionell friskvård. Med ”26 timmarsdygnet” ger sig han och psykologen Hans Blücher på vår stressade vardag. Boken vänder sig till alla och är lite av en ”stresshantering for dummies”.

Lätt att känna igen sig
Syftet är att få oss att förstå hur stressen påverkar kroppen och hjärnan och vad vi kan göra åt det. Många kommer att känna igen sig i frågor som; varför glömmer jag så många saker, varför skjuter jag alltid upp allt till sista minuten och hur kan det komma sig att ljuset på kontoret känns ovanligt starkt ibland?

”Mycket av det vi upplever som sjukdomssymptom är i själva verket vår kropp som signalerar att vi lider brist på återhämtning. Allt för många jobbar långa dagar utan vare sig lunchrast eller fikapaus. Att arbeta långa dagar med 60% effekt skapar varken välbefinnande, arbetsglädje eller framgång”, säger Jan Tern. Jan menar att vi har mycket att lära från idrotten, där det handlar om att ge maximalt av sin kapacitet. ”Att arbeta hårt utan vila är som att idrotta med mjölksyra i kroppen. Även om du kämpar hårt blir det ingen större effekt. Ingen idrottare skulle lyckas om han eller hon inte hittade sätt att återhämta sig på”, förklarar han.

Andra delen redan om ett halvår
Från början skulle det bara bli en bok om stress, men ganska snart insåg Jan Tern och Hans Blücher att det fanns ett område som behövde särskild uppmärksamhet. ”Inom HR och ledarskap handlar det om att se och uppskatta medarbetarna i kombination med att arbeta proaktivt för att medarbetarna ska må och prestera bra. Istället för att arbeta reaktivt med rehab och åtgärdsprogram när personer drabbats av stress och/eller utmattningssyndrom”, förklarar Jan.

 Text: Jan Wigen Andersson
Foto: Lisa Nestorson

By |2017-06-22T07:44:02+00:00måndag, april 13, 2015|