Förebyggande insatser mot stress i skolor, elever använder PromasMetoden® för att orka mer!

Skolmiljön har blivit allt stressigare. Psykisk ohälsa bland unga elever i form av sömnproblem, oro eller ångest har nästan tredubblats sedan 90-talet visar en undersökning som SCB gjorde förra året och problemen bara ökar.

På Viktor Rydbergs Samskola i Stockholm har man tagit tag i problemet och satsar tillsammans med Promas på återhämtning och mental träning för eleverna.

Elever och lärare får under skoltid möjlighet att använda Promas återhämtningsfåtölj i syfte att sänka kroppens grundspänningar, få återhämtning och en ökad energi för att orka hela dagen.

Promas återhämtningsfåtölj – är ett av verktygen i PromasMetoden® ger en kombination av mjuk och skonsam massage och olika mentala träningsprogram, utvecklade av Lars-Eric Uneståhl.

På Viktor Rydbergs Samskola har man arbetat med Promas i snart sex år och enligt rektor Pernilla Hemmingsson är PromasMetoden® uppskattat hos både lärare och elever.

“Vi verkar i en högpresterande miljö där många elever ställer höga krav på sig själva. Promas ger en bra kombination av fysisk och mental återhämtning.
Det känns skönt att kunna erbjuda elever och personal ett verktyg som bidrar till en bättre hälsa” säger Pernilla Hemmingsson, rektor på på Viktor Rydbergs Samskola.

Pär Lagerwall på Promas utökar samarbetet med Viktor Rydbergs Samskola där PromasMetoden® är en viktig del i det förebyggande hälsoarbetet, både för lärare och elever.

By | 2017-06-22T07:43:57+00:00 fredag, maj 12, 2017|